نویسندگان:
عباس غریب1 ، نگین مولائی2 .1کارشناس ارشد ، گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه ایلام
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی پردیس علامه طباطبایی ارومیه
چکیده فارسی: افسردگی در بین نوجوانان درحال افزایش است و می تواند به صورت چشمگیری عملکردها را مختل کند؛ افسردگی سبب می شود که نوجوانان انرژی و تمرکز کافی نداشته باشند و همین مسئله سبب غیبت های زیاد، کلافه شدن از درس و نمره های پایین می شود این عامل زمانی قابل تشخیص است که دانش آموز در گذشته عملکرد تحصیلی خیلی خوبی داشته باشد پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر افسردگی نوجوانان انجام شد روش پژوهش مروری کتابخانه ای بود به طور کلی نتایج پژوهش حاضر حاکی از آن بود که درمان شناختی رفتاری در کاهش افسردگی نوجوانان موثر است و می تواند به عنوان یکی از مداخلات بالینی مورد استفاده متخصصان قرار گیرد در جهت درمان افسردگی در کودکان و نوجوانان یک موضوع بسیار مهم «فعال سازی رفتاری» می باشد طوریکه برای نوجوانان و کودکان برنامه هایی در نظر گرفته می شود تا آنها را وادار به حرکت کند ولی انرژی زیاد از آنها نمیگیرد بنابراین می توان بیان کرد که درمان شناختی رفتاری یک روش درمان موثر در کاهش نشانه های افسردگی و کارآمدی دانش آموزان است