نویسندگان:
اردشیر شیری1 ، شکیلا قمری2 ، فریبا عبدی نژاد3 ، ژینا طهماسبی4 .1دانشیار گروه مدیریت ، دانشکده مدیریت ،دانشگاه ایلام
2کارشناس علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی
3دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان
4کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان بنت الهدی
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش، بررسی اثربخشی آموزش ذهن آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی و جهت گیری هدف در دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج بود طرح پژوهش، نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون و پس آزمونبا گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش دانش آموزان مقطع متوسطه دوم شهر سنندج بودند حجم نمونه ۳۰ نفر بود که از جامعه مذکور، به روش تصادفی ساده انتخاب شدند، که ۲۰نفر از دانش آموزان در گروه آزمایش و ۲۰ نفر به گروه کنترل به صورت تصادفی گمارده شدند ابزار های پژوهشی مورد استفاده پرسشنامه اهمال کاری تحصیلی ۲۰۰۰ ، و پرسشنامه جهت گیری هدف ۲۰۰۳ بود گروه آزمایش طی ۸ جلسه ی ۹۰دقیقه ای، هفتهای ۲ جلسه تحت آموزش ذهن آگاهی قرار گرفت بعد از اتمام جلسات آموزشی از هر گروه آزمایش و کنترل پس آزمون به عمل آمد برای تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تک متغیره به کمک نرم افزار SPSS موردتجزیه و تحلیل قرار گرفت یافته ها نشان داد آموزش ذهن آگاهی بر اهمال کاری تحصیلی و جهت گیری هدف در دانش آموزان موثر بود p<۰/۰۰۰۱ نتیجه گیری: با توجه به یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفتکه ذهن آگاهی می تواند با کاهش اهمال کاری تحصیلی منجر بهبود عملکرد دانش آموزان شود