نویسندگان:
فرزاد فشارکی1 ، مریم السادات مهدی خواه نیری2 ، احمد حاجی مرادی3 ، ابوالفضل شرافت4 .1دانشجوی دکتری دانشگاه علامه طباطبائی
2دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش و بهسازی منابع انسانی، موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد
3استادیار، موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد
4استادیار، موسسه آموزش عالی امام جواد ع یزد
چکیده فارسی: هدف از مطالعه حاضر، بررسی تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر خلاقیت و هوش سازمانی، معلمان شهر یزد بود این تحقیق بر اساس هدف از نوع تحقیقات کاربردی می باشد همچنین روش پژوهش حاضر شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود در این پژوهش، دو گروه آزمایش و کنترل دو بار مورد اندازه گیری قرار گرفتند ۳۰ نفر به عنوان نمونه تحقیق به صورت تصادفی دردسترس انتخاب شدند و سپس به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵نفره آزمایش و کنترل تقسیم شدند شرکت کنندگان در یک مداخله دو ماهه به مدت ۸ جلسه و هر جلسه به مدت زمان ۹۰ دقیقه آموزش دیدند معلمان هردو گروه همچنین قبل و بعد از آموزش به پرسشنامه های هوش سازمانی کارل آلبرخت ۲۰۰۳ و پرسشنامه خلاقیت عابدی ۱۳۶۳ پاسخ دادند در گام نهایی و پس از گردآوری داده ها، پژوهشگر کلیه اطلاعات جمع آوری شده در مراحل پیش آزمون و پس آزمون را استخراج و تجزیه و تحلیل آنها را بعمل آورد با توجه به اینکه در فرضیه اصلی پژوهش به بررسی تاثیر یک متغیر مستقل تاثیر آموزش سواد رسانه ای بر دو متغیر وابسته هوش سازمانی و خلاقیت و مولفه های آنها پرداخته شد لذا برای اثبات یا رد فرضیه از آزمون MANOVA استفاده شد بر اساس نتایج این آزمون، بین دو گروه کنترل و آزمایش، در هوش سازمانی و خلاقیت و مولفه های آنها تفاوت معنادار وجود دارد و آموزش سواد رسانه ای بر هوش سازمانی و خلاقیت و ابعاد آنها در معلمان موثر بوده است