نویسندگان:
عباس عباسپور1 ، عدنان ابراهیمی2 ، عایشه رسق قزلباش3 ، فیاض کاظمیان4 .1عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
2دانش آموخته کارشناسی علوم سیاسی، مدیر آموزگار، ناحیه ۱ ارومیه، ارومیه، ایران
3دانش آموخته تاریخ، دبیر آموزش تاریخ، ناحیه ۲ ارومیه، ارومیه ایران
4دانش آموخته کارشناسی آموزش ابتدایی، راهبر آموزشی، ناحیه ۱ ارومیه، ارومیه ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT بر بهبود یادگیری خودراهبر دانش آموزان انجام شد این پژوهش جزء مطالعات نیمه تجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری شامل دانش آموزان دختر متوسطه دوم ناحیه ۱ شهر ارومیه در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بود حجم نمونه ۴۰ نفر ۲۰ نفر گروه آزمایش و ۲۰ گروه کنترل از دانش آموزان می باشد که بصورت تصادفی ساده انتخاب شده اند گروه آزمایش به مدت ۸ جلسه ۸۰ دقیقه ای پنج روز یک بار تحت روان درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی قرار گرفتند و درگروه کنترل هیچ گونه مداخله ی درمانی دریافت نکرد جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه یادگیری خودراهبر و درمان شناختی مبتنی بر ذهن آگاهی MBCT تیزدل، سگال و ویلیامز استفاده شد تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس در برنامه SPSS نسخه ۲۵ انجام شد آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره حاکی از آن است که درمان مبتنی بر ذهن آگاهی تاثیر معناداری بر یادگیری خودراهبر دانش آموزان داشته است و با آموزش این پروتکل میزان یادگیری خودراهبر دانش آموزان افزایش می یابد با توجه به نتایجپژوهش که حاکی از اثر بخشی درمان مبتنی بر ذهن آگاهی بر یادگیری خودراهبر باشد، پیشنهاد می شود این روش درمانی مورد استفاده روان شناسان مدارس ، مشاورین ، مربیان مدارس و مراکز مشاوره آموزش و پرورش قرار گیرد