نویسندگان:
رضا نجف بیگی1 ، حسین حاجیان2 ، مهدیه شفیعی تبار3 ، تورج سپهوند4 .1استاد گروه مدیریت دولتی ،دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات،تهران، ایران.
2کارشناس ارشد روانشناسی، دانشگاه اراک
3استاد یار گروه روانشناسی، دانشگاه اراک
4دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه اراک
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی پذیرش و تعهد درمانی بر باورهای فراشناختی دانشجویان نابینا انجام شد این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان نابینای شهر اصفهان بود که به روش نمونه گیری دردسترس ۳۰ نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مداخله آموزشی برای گروه آزمایش اجرا شد، درحالی که گروه کنترل هیچ گونه مداخله ای دریافت نکردند به منظور جمع آوری داده ها از فرم کوتاه پرسشنامه فراشناخت ها استفاده شد و یافته ها از طریق تحلیل کوواریانس چند متغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند یافته های این پژوهش در مرحله پس آزمون تفاوت های معناداری بین نمرات دو گروه در باورهای فراشناختی نشان داد بر اساس این یافته ها، آموزش پذیرش و تعهد درمانی منجر به کاهش باورهای فراشناختی دانشجویان نابینا می شود