نویسندگان:
نفیسه مرصوصی1 ، سارا اکبرپور2 ، سهیلا اکبرپور3 .1دانشیار جغرافیا و برنامهریزی شهری، دانشگاه پیام نور
2مدیر هنرستان دخترانه نیایش شهرستان بیضا
3آموزگار پایه ششم ابتدایی آموزشگاه معارف ۶ پسرانه ناحیه سه شهر شیراز
چکیده فارسی: هدف از پژوهش حاضر اثربخشی الگوی تدریس کاوشگری بر تفکرانتقادی دانش آموزان بود روش پژوهش نیمه تجربی، با طرح پیش آزمون، پس آزمون با گروه آزمایش گواه بود جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان دختر متوسطه دوم بیضا بود که حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شد و افراد انتخاب شده در دوگروه آزمایش ۳۰نفر و کنترل ۳۰نفر جایگزین شدند ابزار سنجش در این پژوهش شامل پرسشنامه تفکرانتقادی ریکتس بوده است، که روایی و پایایی ابزار مورد تایید قرار گرفت تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی صورت پذیرفت که در سطح آمار توصیفی؛ فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در سطح آمار استنباطی از آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و تحلیل واریانس چندمتغیره استفاده شد نتایج نشان داد که الگوی تدریس کاوشگری بر تفکرانتقادی دانش آموزان تاثیر معنادار دارد