نویسندگان:
سعید بادی وند1 ، اعظم صالحی2 ، شهلا ساکی3 .1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد دانشگاه زابل
2استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
3دانشجویی کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده دانشگاه پیام نور واحد اصفهان
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مشاوره ی گروهی مبتنی بر سیستم خانواده ی درونی IFS بر مهارت های ارتباطی، حل مسئله و بهزیستی روانشناختی زوجین شهر اهواز انجام شده است پژوهش نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون و با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش حاضر، کلیه زوجین شهر اهواز بودند روش نمونه گیری به صورت در دسترس بود، ۳۰ فرد نمونه به دو گروه ۱۵ نفره ی آزمایش F و گواه P به صورت تصادفی تقسیم شدند ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه مهارت های ارتباطی عطار ها و کرمی ۱۳۸۹ پرسشنامه حل مسئله توسط هپنر و پترسن ۱۹۸۲ و پرسشنامه بهزیستی روان شناختی ریف ۱۹۹۸ بود اعضا گروه آزمایش در ۸ جلسه ی ۹۰ دقیقه ای آموزش دیدند در این تحقیق به منظور تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده، براساس آمار توصیفی میانگین و انحراف معیار و استنباطی آمار استنباطی کوواریانس از نرم افزار SPSS استفاده گردید نتایج این پژوهش نشان داد که در مرحله پس آزمون بین میانگین نمره مهارت های ارتباطی در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود دارد P=۰/۰۰۱؛ F=۰/۴۶۸ و همچنین، نمره حل مسئله و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت P=۰/۰۰۱؛ F=۰/۸۷۰ همچنین، نمره بهزیستی روانشناختی و ابعاد آن در افراد دو گروه تفاوت معناداری وجود داشت P=۰/۰۰۱؛ F=۰/۸۲۰ بنابراین نتیجه گیری می شود با مشاوره گروهی مبتنی بر سیستم خانواده درونی IFS می توان مهارت های ارتباطی، حل مسئله و بهزیستی روانشناختی زوجین را بهبود بخشید