نویسندگان:
محسن جعفری1 ، محمدهادی اسفندیاری مهجن آبادی2 ، نادر شهامت3 .1فارغالتحصیل کارشناسی ارشد، توسعه اجتماعی دانشکده علوم اجتماعی ،دانشگاه تهران
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی – مرودشت ایران
3استادیار گروه مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی مرودشت ایران
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی ارزشیابی آموزشی و آموزش دبستانی بود ارزشیابی جز جدایی ناپذیر در هر نظام آموزشی قلمداد می شود و با در نظر گرفتن مراحل و عناصر سه گانه ی درونداد، فرایند و برونداد برای هر نظام خواهیم دید که در هر یک از این مراحل ارزشیابی حضور داشته و علاوه بر داشتن نقش اساسی در هر یک از این مراحل، به صورت کلی نیز بر نظام آموزشی تاثیر شگرفی دارد روش این پژوهش توصیفی تحلیلی است این پژوهش به دنبال بررسی سوالاتی از جمله ارزشیابی چه نقشی در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبستانی دارد؟ اهمیت و ضرورت ارزشیابی آموزشی در دوره دبستان چیست؟ کاربردهای ارزشیابی آموزشی در دوره دبستان چیست؟ تصورات معلمان و دانش آموزان از ارزشیابی به چه صورت است؟ نتایج بیانگر آن است که با توجه به بینش و جدید بودن محیط آموزش در دوره دبستان، تفاوت فردی و وابستگی به محیط خانواده و علاقه مندی زیاد به بازی و تفریح در سال های اولیه دبستان عملکرد و رفتار معلم در موفقیت و انگیزش و یادگیری دانش آموزان بسیار تاثیرگذار است بنابراین ضرورت دارد در ارزشیابی آموزشی استانداردهای آموزشی و تجارب یادگیری و تدریس را در ارتباط با دانش آموزان این مقطع به دلیل حساسیت سنی و آموزشی در نظر گرفته شود ارزشیابی مطلوب به معنای آن است که اهداف طرح درس محقق و کیفیت آموزشی و شیوه های تربیتی اثربخش بوده است