نویسندگان:
حسین جهانگیری1 ، مهدی خیراندیش2 ، ازاد قلیزاده3 .1دانشیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز
2لیسانس علوم تربیتی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل
3لیسانس علوم تربیتی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان استان اردبیل
چکیده فارسی: آنچه در این تحقیق گرد آوری شده است بررسی استرس و خجالت در دانش آموزان ابتدایی مدارس توحید و ابوریحان اردبیل میباشد که مربوط به واحد کاروزی میباشد در این تحقیق تلاش شده است تا با تعاریفی از استرس و خجالت مشخص شود که چه مقداری از دانش آموزان به این مشکل گرفتارند تا با ارایه راهکار ها، شناسایی مشکل، راهکار ها برای کاهش مشکل، تعاریفی از مشکل از شدت استرس و خجالت از دانش آموزان کاسته و عوامل آن شناسایی شود که در این تحقیق از روش مشاهده ای و کتاب خانه ای استفاده شده است که نتایج زیر یه دست آمده است:طبق پیشینه و مشاهدات دیده شده و مصاحبه با دانش آموزان می توان نتیجه گرفت که خجالت واسترس اختلالاتی هستند که معلم میتواند در کلاس با همکاری کادر مدرسه با راهکار های پیشنهاد شده در این تحقیق ازشدت این اختلالات کاست پس نقش معلم نقش بسزایی در این امر است، استرس و خجالت که در این مدارس بررسی شده خوشبختانه کم بود ولی همان تعداد و درصد کمی ک دچار این موضل بودند توسط معلم قابل درمان است