نویسندگان:
محمد حسن مسلمی1 ، محمد محمد میرزایی2 .1استادیار دانشگاه علوم دریایی امام خمینی(ره) نوشهر. ایران.(نویسنده مسئول)، m_h_moslemi35@yahoo.com
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، شاغل در آموزش و پرورش
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف نقش شایستگی های حرفه ای معلم در پیش بینی مهارت های اجتماعی دانش آموزان انجام شد روش تحقیق در این پژوهش، روش توصیفی از نوع همبستگی است جامعه ی آماریپژوهش شامل کلیه دانش آموزان پایه ششم ابتدایی معلمان و آنان در شهر بانه بود تعداد معلمان ۲۶۱نفر است برای انتخاب نمونه آماری معلمان از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبتی و برای تعیینحجم نمونه از جدول کرجسی و مورگان استفاده شد و طبق این جدول ۱۵۵ نفر از معلمان به صورت تصادفی انتخاب شدند روش نمونه گیری در دانش آموزان هدفمند و تابع نمونه معلمان بود و ۳ دانش آموز هریک از معلمان به عنوان نمونه دانش آموزان به طریق تصادفی انتخاب شد بنابر این ۴۶۵ دانش آموز ۲۴۰ نفر دانش آموز دختر و ۲۲۵ نفر دانش آموز پسر از دانش آموزان پایه ششم انتخاب گردید برای جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی های حرفه ای معلمان ملایی نژاد ۱۳۹۱ و پرسشنامه مهارت های اجتماعی دانش آموزان گرشام و الیوت ۱۹۹۰ بهره گرفته شد برای تجزیه و تحلیل داده های پژوهش از آزمون های همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیره استفاده شد یافته هایپژوهش حاکی از ارتباط معنادار بین شایستگی شناختی، شایستگی مدیریریتی و شایستگی نگرشیمعلمان با مهارت های اجتماعی دانش آموزان است و همچین یافته های آزمون رگرسیون نشان داد که سهم متغیر شایستگی شناختی در تبیین میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان معنی دار است ولیسهم شایستگی های نگرشی و مدیریتی در تبیین میزان مهارت های اجتماعی دانش آموزان معنی دار نیست