نویسندگان:
مهدی یکتائی1 ، محمد ابراهیم سالاریان2 .1دانشجوی مقطع دکتری مدیریت راهبردی دانش، دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی. ایمیل: mehdi_norsaba@yahoo.com
2کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی
چکیده فارسی: مدیریت کیفیت جامع رویکردی در مدیریت است که از دهه ی ۵۰ میلادی آغاز شده و در اوایل دهه ی ۸۰ میلادی محبوبیت بیشتری پیدا کرده است کیفیت جامع، توصیف یک فرهنگ، یک نگاه و نحوه سازماندهی شرکتی است که تلاش میکند کالاها و خدماتی به مشتریان ارائه دهد که رضایت خاطر آن ها را جلب کند و به نیازهایشان پاسخ دهد این فرهنگ در همه ی جوانب عملی شرکت کیفیت بالایی طلب می کند، به طوری که در وهله ی اول باید فرایندها به درستی انجام شوند و نواقص و کاستی های فرایندها ریشه کن شوند پژوهش حاضر در زمره پژوهش های توصیفی و از نوع تحلیلی –اسنادی قرار می گیرد این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر روش توصیفی است که به شیوه کتابخانه ای انجام گرفته است علاوه بر این ماهیت این مقاله به گونه ای است که از جمله پژوهش های علمی ترویجی می باشد از روش کتابخانه ای نیز جهت گرد آوری اطلاعات استفاده گردیده و از کتاب های تخصصی در زمینه مورد پژوهش ، مقالات و مجلات معتبر استفاده شده است