نویسندگان:
فائزه ناطقی1 ، عباس عرب2 ، آریا احمدی ناقدی3 ، فاطمه پسندیده4 .1گروه فلسفه تعلیم و تربیت ، واحد اراک ، دانشگاه آزاد اسلامی ، اراک ، ایران Fn1345@gmail.com
2دکتری مدیریت آموزشیهیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، مشهد، ایران
3دانشجوی کارشناسی پیوسته علوم تربیتی، گرایش آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان
4کارشناسی آموزش ابتدائی
چکیده فارسی: با نگاهی ساده به مدارس می توان به این حقیقت پی برد، امروزه آنطور که باید به مسائل و مطالب دین مبین اسلام آن توجه لازم خرج داده نمی شود و به دلایلی مانند: عدم آشنایی با حوزه دین، اجرایی نکردن و سطحی در نظر گرفتن به این موضوع سبب شده است تا دانش آموزان محتوا کتب درسی خود مثل پیام های آسمان را تنها حفظ و هیچگونه درکی در ذهن آن ها صورت نگیرد، بنابراین هدف از اجرای اقدام پژوهی حاضر مجموعه راهکارهایی جهت اینکه ادراک دانش آموزان پایه ششم ابتدایی شهرستان گلبهار از مسائل دینی بهبود پیدا کند و عوامل و موانعی که دانش آموز را از مرحله ادراکی دور می کند شناسایی شود این اقدام پژوهی از نوع عملی و با هدف کاربردی و رویکرد کیفی به حساب می آید و در این پژوهش ۱۰ نفر از دانش آموزان پایه ششم، ۶ نفر از متخصصان تعلیم و تربیت دینی به همراهی معلم و معاونین مدرسه شامل می شوند و از ابزارهایی: ارائه پرسشنامه، مصاحبه نیمه سازمان یافته با متخصصان و معلمان شامل چک لیست مصاحبه که روایی و پایایی آن به تایید ایشان رسید ، همچنین مشاهده از رفتار دانش آموزان در سطح مدرسه استفاده شده است یافته های این پژوهش نشان می دهد اگرچه در مدارس برنامه ریزی مناسب در زمینه اجرای احکام دینی و برگزاری مسابقه هایی مثل کتاب خوانی اما ممکن است دانش اموز تنها محتوا درس را مثل یک شعر حفظ کرده و آن را به مرحله عملیاتی نرساند و لازم است راه کارهایی صورت گیرد تا این مشکل برطرف شود، در نتیجه به معلمان توصیه می شود برای رفع این مشکل از روش تدریس های قدیمی و منسوخ شده پرهیز کنند و حتما کلاسی جذاب، شاداب و پر نشاط با روش های خلاقانه داشته باشند