نویسندگان:
امین رازانی1 ، امیررضا نصرالله زاده فریدی2 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد ریاضیات enjoy.math@yahoo.com
2دانشجوی کارشناسی،علوم تربیتی ، گرایش آموزش ابتدائی ،دانشگاه شهید بهشتی فرهنگیان
چکیده فارسی: بی تردید یکی از مهم ترین مسائل در رشد تحصیلی دانش آموزان داشتن انگیزه درونی دانش آموزان و میل خود جوش و باطنی آن ها نسبت به درس و فرآیند یادگیری می باشد داشتن انگیزه درونی بالا نسبت به انجام هرکاری باعث بهتر انجام شدن آن فرآیند و لذت بخش شدن آن می شود که اگر این انگیزه در دانش آموزان درونی شود یادگیری و حضور در کلاس و مدرسه دیگر امری کسل کننده و حوصله سر بر و با اجبار نیست،بلکه با اشتیاق برای یادگیری و انجام وظایف که در عین مسئولیت بودن برای دانش آموز لذت بخش هم خواهد در این پژوهش تلاش شده با بررسی و شناخت نوع انگیزه دانش آموزان راهکار هایی برای آموزش، کنترل رفتار، و ارزش یابی از آن ها ارائه نمود برای شناسایی دانش آموزان از مشاهده پرسشنامه Motivation Inventiry و مصاحبه نیمه ساختار یافته با والدین و معلم استفاده گردید است از نتایج پژوهش طرح روش های تدریس خلاقانه و پویا توسط معلم برای دخیل کردن دو نوع شخصیت انگیزشی دانش آموزان و همچین اعطای مسئولیت های مختلف در سطح مدرسه و ارائه تکالیف و ارزش یابی های مناسب با ویژگی های انگیزه بیرونی درونی دانش آموزان که منجر به بهبود وضعیت تحصیلی آن ها شده است از این رو به معلمان پیشنهاد می شود در تدریس از روش های معکوس یادگیری که بیشتر دانش آموزان را در امر یادگیری دخیل می کند استفاده کنند و ارزش یابی و تکالیف و فرآیند یادگیری را با توجه به ویژگی های دانش آموزانی که با آن ها مواجه هستند برنامه ریزی بکنند