نویسندگان:
محمد جوانمرد1 ، عارفه سادات زرندی2 ، محبوبه ثابت ایمانی3 .1عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین.( نویسنده مسئول) yang.man80@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد علوم تربیتی گرایش آموزش و پرورش پیش دبستانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر،کاشمر، ایران
3استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کاشمر، کاشمر، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام این پژوهش بررسی بررسی رابطه عزت نفس و تمایزیافتگی خود با خودتنظیمی تحصیلی با میانجیگری کمالگرایی در میان دانش آموزان دختر مقاطع ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی شهر نیشابور است پژوهش حاضراز نظرهدفکاربردی و به لحاظ روش ازنوع روش همبستگی است جامعه ی آماری این پژوهش تمامی دانش آموزان دختر مقاطع ابتداییمدارس دولتی و غیردولتی شهر نیشابور هستند که مشتمل بر ۱۸۹۷ نفرمی باشند حجم نمونهی طبق جدول مورگان ۳۱۹ نفرمحاسبه شد و در مجموع ۱۹۶ نفر به عنوان جامعه ی نهایی به روش نمونه گیری در دسترس و داوطلبانه برای شرکت در اینپژوهش انتخاب شدند ابزارهای استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه خودتنظیمی تحصیلی کریم سواری، پرسشنامه کمالگرایی هیل، پرسشنامه تمایز یافتگی دریک ۲۰۱۱ و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت هستند داده های بدست آمده ازنمرات این تحقیق در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل و بررسی شد در سطح توصیفی از شاخص هایی همچونمیانگین،انحراف معیار، فراوانی و درصد بهره بردیم و در سطح استنباطی از روش همبستگی پیرسون و همچنین تحلیلمعادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار PLS استفاده شد محاسبات آماری با استفاده از برنامه نرم افزار کامپیوتری وSPSS صورت گرفت آزمون فرضیه ها با استفاده از الگوی تحلیل مسیر، ضریب همستگی پیرسون و رگرسیون ساده انجامگرفت نتایج پژوهش نشان داد که کمال گرایی در رابطه عزت نفس و تمایزیافتگی خود با خود تنظیمی تحصیلی دانش آموزان دختر مقاطع ابتدایی مدارس دولتی و غیردولتی شهر نیشابور نقش میانجی گرایانه دارد براساس یافته های پژوهشحاضر، بالا بردن عزت نفس در دانش آموزان، انجام مداخلاتی در خصوص افزایش تمایز یافتگی خود در آنها و همچنینارتقای کمال گرایی مثبت می تواند به افزایش خودتنظیمی تحصیلی دانش آموزان کمک کند