نویسندگان:
روح الله کریمی خویگانی1 ، زهرا یعقوبی2 .1دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه علوم انتظامی امین ، تهران، ایران. hosein.m137@yahoo.com
2کارشناس ارشد مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست HSE دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران غرب
چکیده فارسی: هدف اصلی از این تحقیق بررسی فرهنگ سازمانی مربوط به قابلیت و کاردانی مدیریت مدرسه برای مدارس متوسطه اول و دوم درشهر تهران می باشد با توجه به این هدف، محققین رابطه و تاثیر فرهنگ سازمانی را نسبت به سطح اجرا در کفایت و شایستگیمدیریت مدرسه مورد مطالعه قرار داده اند نمونه های این تحقیق شامل ۳۰ مدرسه متوسطه در شهر تهران می باشد، که به وسیله نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شده اند یک ابزار five Likert scale برای جمع آوری داده ها استفاده شده است داده ها با استفاده از آنالیز توصیفی یعنی تکرار، درصد، متوسط، انحراف استاندارد و آنالیز وابسته به استنتاج مانند رابطه correlation و رگراسیون چندتایی مرحله به مرحله stepwise multiple regression تجزیه و تحلیل شده اند نتایج نشان می دهد که فرهنگ سازمانی مانند کفایت و شایستگی مدیریت مدرسه در سطح بالایی قرار دارد علاوهبر این، نتیجه نشان میدهد که یک رابطه مثبت ومهم بین فرهنگ سازمانی و سطح قابلیت و کاردانی مدیریت مدرسه در سطح ۰ ۰۵ وجود دارد متعاقبا، درصد واریانس بر روی سطحاجرا در کفایت و شایستگی مدیریت مدرسه ۷۴ ۳۰ بوده است ۳ تا پیش بینی کننده با اهمیت عبارتند از: کیفیت، تصمیم گیری و اختیارکه در کفایت و شایستگی مدیریت مدرسه تاثیر می گذارد