نویسندگان:
محسن ایمانی نائینی1 ، شقایق نیک نشان2 ، تقی عرب جعفری3 .1دانشیار فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه تربیت مدرس تهران، تهران، ایران eimanim@modares.ac.ir
2استادیار، دانشگاه پیام نور، اصفهان، ایران
3دانشجوی کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش وپرورش، دانشگاه پیام نور واحد پیربکران، اصفهان، ایران
چکیده فارسی: آموزش فلسفه به کودکان ابزاری برای رشد تفکر در کوکان محسوب می شود هدف از پژوهش حاضر طرحبرنامه درسی P۴C رویکرد تربیت کودک استراتژیک در پایه ی ششم ابتدایی بود راهبرد پژوهش کیفی است وبرای دست یابی به اهداف پژوهش از روش توصیفی تحلیلی استفاده شد که در آن داده ها به طور مستمر تحلیل می شون و پس از طبقه بندی داده ها براساس مولفه های پژوهش از استفاده از جدول تحلیل و تفسیرقرار می گیرند تحلیل ها نشان داد کاربردهای الگوی لیپمن در زمینه اصول تربیت شناختی مشتمل بر اصلعقلانیت، تفکر آگاهانه، تعلیم و تربیت چون فرایند پژوهش، درهم تنیدگی و توالی منطقی مراحل رشد و شاگردمحوری هدفمند، در زمینه اهداف تربیت شناختی بالا بردن رشد تفکر انتقاعی و مهارت های فردی و اجتماعیکودکان و در زمینه روش های تربیت شناختی اجتماع پژوهشی و الگوی تفحص گروهی می باشد به عنواننتیجه گیری کلی باید گفت آموزش فلسفه به کودکان یک فلسفه جهانی و نجات بخش است که برای تمامیابعاد زندگی بشر امروز برنامه دارد، آموزش فلسفه سبک خاصی تربیت را ارائه می دهد که همراه با امید، اصلاحو سازندگی است