نویسندگان:
مجتبی اصغری1 ، نگین خاوری نژاد2 .1کارشناس ارشد روان شناسی بالینی mojtaba.asgare@gamir.com
2دانشجوی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا مرکز اروند آبادان،آبادان،ایران
چکیده فارسی: املا، به معنی جانشین ساختن صحیح صورت نوشتاری کلمات و حروف به جای صورت آوایی آن هاست اصطلاحدیس گرافی نیز برای کودکانی اطلاق می شود که علیرغم هوش طبیعی، بسیار بد می نویسند برخی معتقدند کهبدنویسی این کودکان معمولا به دلیل عدم هماهنگی حرکتی آنان است اما به هر حال نوشتن باید به عنوان یکعمل پیچیده که شامل رشد ذهنی، مهارت های حرکتی و بینایی است، در نظر گرفته شود در این پژوهش که ازنوع کاربردی می باشد از روش کتابخانه ای مروری برای جمع آوری اطلاعات استفاده شده است بعد از جمعآوری اطلاعات و تجزیه تحلیل آن ، با روش هایی هچون ، افزایش تمرکز در دانش آموزان ، تقویت عضلات،تقویت حافظه دیداری و شنوایی و روش های جدید املاگویی ضعف آنها را در درس املا کاهش دادم و نتایجنشان می دهد که یکی از مهم ترین مشکلاتی که دانش آموزان با آن مواجه هسند ضعف املااست اولین گام برایبرطرف کردن هر ضعفی شناخت آن می باشد چنانچه معلم و مربی به موقع و دقیق مشکلات دانش آموز را تشخیصدهد می تواند سریع راه حل مناسب و منطقی را برای حل مشکل انتخاب و در جهت بهبود وضعیت آموزشیدانش آموزان اقدام نماید