نویسندگان:
شهین امیری1 ، امیر قاسمی2 ، علی پاشایی3 .1دانشجوی دکترای رشته فلسفه تعلیم وتربیت، دانشگاه آزاداسلامی واحد علوم وتحقیقات تهران،تهران،ایران. Iaukresearch2 @gmail.com
2دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، مرکز شهید مطهری نوشهر، دانشگاه فرهنگیان
3دانشجوی کارشناسی، گروه علوم تربیتی، مرکز شهید مطهری نوشهر، دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی: کودکان در مقطع ابتدایی، به یک راهنما برای دستیابی به پایه ها یا مقاطع تحصیلی بالاتر نیازمند هستند راهنما می تواند مستقل از معلم و خانواده باشد، یعنی فردی که که بتواند روحیات کودک را به درستی بشناسد و او را درک کند، در کودکان یادگیری و پیشرفت آن به عوامل گوناگونی بستگی دارد؛ این عوامل می تواند برگرفته از ذهنیت،کارکرد های مغزی و یا علایق کودک باشد معمولا این رفتار را نمی توان تنها به کودکان نسبت داد بلکه در نوجوانان، جوانان و حتی بزرگسالان نیز این موضوع حائز اهمیت است یادگیری زمانی اثر بخش است که؛ فرد به مفهوم مطلب پی ببرد یعنی ذهنیت و اندیشه خود را به جهتی پیش ببرد که هر آن چه را که به هر نحوی می آموزد با کارکردهای مغز خود تطبیق دهد از این جهت است که بسیاری از افراد خصوصا کودکان در تحلیل و سازمان بندی مطالب در ذهن خود دچار مشکل می شوند و در این مرحله است که؛ به یک راهنمای ماهر به نام مشاور نیازمند است تا او را در جهت درست گام بر داشتن به سوی موفقیت راهنمایی کند مشاور با به کارگیری از فن و اصولی که با استفاده از مطالعه کتاب ها و تجربه های زیاد به دست آورده، کودک را در این زمینه به حد مطلوبی از پیشرفت یاد گیری می رساند از سوی دیگر اختلالات یادگیری نیز در دانش آموزان مقطع ابتدایی شایع است که رایج ترین آنها اختلال در خواندن و نوشتن است این اختلالات برگرفته از مشکلات و زمینه ها و ویژگی هایی است که در این مقاله به آن خواهیم پرداخت