نویسندگان:
عباسعلی رستمی نسب1 ، امیرحسین رحمتی2 ، مهدی کوثری3 .1استاد تمام فلسفه تعلیم وتربیت گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید باهنر کرمان، ایران.
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدائی، دانشگاه فرهنگیان اقلید
3دانشیار، دانشگاه فرهنگیان اقلید
چکیده فارسی: پژوهش حاضر، با هدف بررسی اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی بر اضطراب و لجبازی دانش آموزان پسر ابتدایی انجام شد روش پژوهش، آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه گواه بود جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانش آموزان پسر سال اول ابتدایی شهر استهبان در سال تحصیلی ۱۴۰۰ ۰۱ بود که به روش نمونه گیری تصادفی انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۸ کودک و گواه ۱۸ کودک قرار گرفتند گروه آزمایش به مدت هشت جلسه ۴۰ دقیقه ای مورد آموزش آنلاین قرار گرفت داده های به دست آمده از مقیاس اضطراب کودکان پیش دبستانی اسپنس PAS و پرسشنامه علائم مرضی کودکان CSI ۴ با استفاده از تحلیل کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفتند نتایج به دست آمده نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی توانسته در کاهش اضطراب و لجبازی دانش آموزان ابتدایی به طور معنی داری موثر واقع شود یافته های این پژوهش، در مجموع اثربخشی آموزشی مهارتهای اجتماعی بر اضطراب و لجبازی دانش آموزان ابتدایی را تایید کرد