نویسندگان:
مریم سبکتکین ریزی1 ، فریده دستخوش2 ، طاهره اسلامی نژاد3 .1دانشآموختة کارشناسی ارشد برنامهریزی درسی، دانشگاه کاشان maryamsaboktakin1995@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
3استادیار برنامه ریزی درسی، دانشگاه پیام نور تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش، بررسی اثر آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر سازگاری اجتماعی و تفکر خلاق تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر زهک در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲ بود پژوهش حاضر از نظر اهداف کاربردی و با توجه به ماهیت موضوع و اهداف پژوهش نیمه آزمایشی با گروه آزمایش و گروه کنترل با اجرای پیش آزمون و پس آزمون میباشد جامعه ی آماری تحقیق شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر زهک در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲بودند از میان این دانش آموزان، متناسب با تحقیقات نیمه آزمایشی و با روش نمونه گیری در دسترس، نمونهای به تعداد ۳۰ نفر انتخاب ۱۵ نفر گروه آزمایش و ۱۵ نفر گروه گواه شدند و جایگزینی مشارکت کنندگان در گروه های آزمایش و گواه به صورت جایگزینی تصادفی صورت پذیرفته است آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس هفته ای دو جلسه و به مدت یک ماه برای گروه آزمایشی انجام شد برای سنجش سازگاری اجتماعی دانش آموزان از پرسشنامه سازگاری اجتماعی بل ۱۹۶۱ و برای تفکر خلاق تحصیلی دانش اموزان از پرسشنامه تفکر خلاق عابدی ۱۳۶۳ استفاده شده است که پایایی آنها با استفاده از آلفای کرونباخ به ترتیب ۰/۹۲ و ۰/۸۸ به دست آمد داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS۲۸ و از طریق آزمون تحلیل کواریانس تجزیه و تحلیل شدند یافته های پژوهش نشان داد که: آموزش تنظیم هیجان مبتنی بر مدل گروس بر سازگاری اجتماعی و تفکر خلاق تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر زهک موثر بوده است