نویسندگان:
امین مختاری1 .1دانشآموختهی کارشناسی ارشد رشتهی ادبیات نمایشی گروه آموزشی هنرهای نمایشی دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران
چکیده فارسی: این مقاله با هدف شناسایی مؤلفهها و شاخصهای کاربردی سبک زندگی اسلامی در تبلیغات محیطی تدوین شده است. روش تحقیق در مقاله حاضر به روش کیفی و با استفاده از روشهای مصاحبه و جلسات مصاحبه کانونی و جامعه آماری شامل کارشناسان سبک زندگی اسلامی و کارشناسان تبلیغات بودهاند. شیوه نمونهگیری، نمونهگیری هدفمند و از میان انواع آن، نمونهگیری گلوله برفی بوده است. بر اساس نظریه اشباع نظری، در مصاحبه با 12نفر از کارشناسان اشباع حاصل شد و در جلسه مصاحبه کانونی 7 نفر از این کارشناسان حضور داشتهاند. نتایج پژوهش نشان داد که سبک زندگی قرآنی دارای 4 مؤلفه ارتباط فرد با خدا، ارتباط فرد با خود، ارتباط فرد با دیگران، ارتباط فرد با طبیعت میباشد و دارای 52 شاخص است. در جهت عملیاتی کردن و به تصویر کشیدن سبک زندگی در تبلیغات محیطی، در جلسات مصاحبه کانونی، از میان مؤلفهها، مؤلفه ارتباط فرد با دیگران و از میان 52 شاخص، شاخص قاعده زرین، آسان گرفتن ازدواج، نشاط داشتن در برخورد با دیگران و امیدوار بودن در روابط اجتماعی انتخاب گردید.
Indicators and practical components of Islamic lifestyle in outdoor advertising
English Abstract: This article was compiled with the aim of identifying the components and practical indicators of Islamic lifestyle in outdoor advertising. Qualitative method using focal interviews were employed to gather data. The participants included Islamic lifestyle experts and advertising experts. To reach the statistical sample, snowball, purposive sampling method was used. According to the theoretical saturation theory, saturation was obtained through interviews with 12 experts, 7 of whom were present at the focal interview sessions. The results showed that the Quranic lifestyle has 4 components including relationship with God, relationship with oneself, relationship with others, and relationship with nature, as well as 52 indicators. In order to operate and portray lifestyle in outdoor advertising, personal relationship with others was selected as a Quranic lifestyle component, and the golden rule index, easy marriage, cheerfulness in dealing with others, and hopefulness in social relationships were chosen as Quranic lifestyle indicators.