نویسندگان:
قربانعلی قربانزاده،1 ، محمد امیری خشکرود2 ، هادی اسداللهی بروجنی3 ، مرضیه غفاری نقنه4 .1عضو هیات علمی گروه علوم سیاسی، ، دانشگاه بین المللی امام خمینی( ره)، قزوین، ایران ghorbanzadeh@soc.ikiu.ac.ir
2کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه پیام نور رامسر
3کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی دانشگاه پیام نور مبارکه اصفهان
4دانشجو ی کارشناسی ارشد آموزش کودکان استثنایی دانشگاه تهران
چکیده فارسی: دانش آموزانی که اختلال اضطراب اجتماعی دارند، اضطراب شدیدی را درباره علتهای مختلفی از قبیل صحبت کردن در مقابل دیگران، با صدای بلند خواندن، ترس از قضاوت شدن توسط دیگران، ترس از رنجاندن دیگران، ترس از خجالت و ترس ازگفتگو با افراد غریبه را تجربه میکنند اختلال اضطراب اجتماعی در دانش آموز می تواند باعث ناراحتی قابل توجهی شود و بر عملکرد تحصیلی، روابط اجتماعی، اعتماد به نفس و سایر زمینه های عملکرد تاثیر منفی می گذارد مهمترین کاری که میتوان انجام داد این است که فرزندان را حمایت نموده و به آنها برای پیدا کردن راه حل کمک گردد یکی از این راهکارهای حمایتی بازی های گروهی است پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش بازی های گروهی بر اضطراب اجتماعی دانش آموزان مطالعه موردی: دانش آموزان ۹ ۱۲ سال شهرستان بروجن از توابع استان چهارمحال و بختیاری و با روش نیمه آزمایشی با طرح سریهای زمانی همراه با گروه کنترل بوده که با ابزار پرسشنامه های الف مقیاس اضطراب اجتماعی کودک لایبویتز ۱۹۸۷ و ب پرسشنامه استاندارد محیط گروهی در بازی کارن و همکاران ۱۹۸۸ انجام شده است، تحلیل داده ها با آزمون تحلیل واریانس همراه با اندازه گیری مکرر توسط نرم افزار SPSS در سطح معناداری ۰/۰۵ ، انجام شد و در نهایت این نتیجه حاصل گردید که: بازی های گروهی آدلری میتواند به عنوان یک رویکرد مکمل مناسب جه ت بهبود رفتارها ی دانش آموزان دارایاضطراب اجتماعی استفاده شود