نویسندگان:
سهراب اسلامی1 ، طاهره زارع زاده مهریزی2 ، امین رفیعی پور3 .1معارف اسلامی، انسانی، آزاد اراک، اراک، ایران. s-eslami@iau.arak.ac.ir
2کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد پاکدشت، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
3استادیار، گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده فارسی: اعتیاد به اینترنت پدیدهای در حال شیوه در بین نوجوانان است و لازم است برای کنترل آن مداخلات موثر شناسایی شوند پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب و گرایش به اینترنت در نوجوانان انجام شد مطالعه حاضر از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون، پس آزمون و گروه کنترل بود جامعه آماری این پژوهش را کلیه دانش آموزان مقطه دوم متوسطه منطقه ۵ شهر تهران در سال تحصیلی ۱۳۹۸ ۹۹ تشکیل میداد ۳۴ نفر از آنها که معیار ورود به مطالعه را داشتند انتخاب شدند و به طور تصادفی در گروه مداخله ۱۷ نفر و گروه کنترل ۱۷ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش تحت آموزش تنظیم هیجان قرار گرفت به منظور جمعآوری دادهها از مقیاس اضطراب بک و مقیاس اعتیاد به اینترنت استفاده شد برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون تحلیل کوواریانس در SPSS نسخه یب استفاده شد طبق نتایج، آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب و گرایش به اینترنت در نوجوانان اثربخش بود P<۰/۰۵ آموزش تنظیم هیجان بر کاهش اضطراب و گرایش به اینترنت در نوجوانان موثراست پیشنهاد میشود در حیطه سلامت نوجوانان، مداخلات مبتنی بر تنظیم هیجان به منظور کاهش اضطراب و گرایش به اینترنت طراحی و اجرا شوند