نویسندگان:
مجتبی زینی وند1 ، ناهید رهنما2 ، علی عبیات3 .1کارشناس ارشد و مربی علوم قرآن و حدیث jahad4@chmail.ir
2دکتری روانشناسی تربیتی، اهواز، ایران
3کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، آموزش و پرورش، ناحیه یک، اهواز، ایران
چکیده فارسی: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین میزان اثربخشی آموزش مثبت نگر بر تحمل آشفتگی، رابطه مادر کودک و شفقت به خود مادران دارای کودکان کم توان ذهنی بود روش تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه مادران دارای کودکان کم توان ذهنی شهر اهواز در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۲بودند به این منظور تعداد ۳۰ نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۵ نفر و کنترل ۱۵ نفر قرار داده شدند برای گردآوری داده ها از پرسشنامه تحمل آشفتگی سیمونز و گاهر ۲۰۰۵ ، رابطه مادر کودک پیانتا ۱۹۹۴ و شفقت به خود راس و همکاران ۲۰۱۱ استفاده شد آموزش مثبت نگر طی ۱۴ جلسه ۹۰ دقیقه ای برای گروه آزمایشی اجرا شد و به گروه کنترل، آموزشی داده نشد برای تحلیل داده ها از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مانوا و تحلیل کواریانس تک متغیری آنوا استفاده شد نتایج نشان داد که آموزش مثبت نگر بر بهبود تحمل آشفتگی، رابطه مادر کودک و شفقت به خود در مادران دارای کودکان کم توان ذهنی اثربخش بود p<۰ ۰۱