نویسندگان:
سعیده باطنی1 ، سارا احمدی2 .1دانشجوی دکتری تخصصی فلسفه تعلیم و تربیت، واحد علوم و تحقیقات تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران sb_mollasadra@yahoo.com
2کارشناس ارشد مشاوره مدرسه
چکیده فارسی: هدف از این پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر مهارت های اجتماعی دانش آموزان مقطع متوسطه بوده است روش پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل تمام دانش آموزان دبیرستان امام سجاد ع شهر مرودشت در سال تحصیلی ۴۰۱ ۱۴۰۰ بود با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس آزمون مهارت اجتماعی ماتسون از تعداد ۸۵ نفردانش آموزان بعمل آمده وتعداد ۳۰ نفر از افرادی که نمره ای زیر خط برش کسب کردند انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه ۱۵ نفری گواه و آزمایشی قرار گرفتند گروه آزمایش به مدت ۱۰جلسه تحت آموزش مهارت های زندگی قرار گرفت نتایج تحلیل کوواریانس چند متغیره مانوا نشان داد که بین دو گروه از نظر ابعاد مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد p<۰/۰۵ بدین معنی که آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد مهارت اجتماعی دانش آموزان تاثیر معنادار داشته است بر اساس نتایج این پژوهش می توان نتیجه گرفت که آموزش مهارت های زندگی بر ابعاد مهارت های اجتماعی موثر بوده است