نویسندگان:
محمد میرزایی1 ، فاطمه مسیبی اردکانی2 ، فاطمه بهجتی اردکانی3 ، یاسر رضاپور4 ، فاطمه اسکندری5 .1عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین md92.mirzaei@gmail.com
2کارشناس ارشد رشته مشاوره خانواده ، دانشکده علوم انسانی واجتماعی،دانشگاه اردکان،اردکان،ایرا ن
3استادیار گروه مشاوره،دانشکده علوم انسانی واجتماعی،دانشگاه اردکان،اردکان،ایران
4دانشیار گروه مشاوره،دانشکده علوم انسانی واجتماعی،دانشگاه اردکان،اردکان،ایران
5کارشناس رشته مشاوره، دانشکده علوم انسانی واجتماعی،دانشگاه اردکان،اردکان،ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر پذیرش و تعهد بر عملکرد خانواده و معنای زندگی در مادران کودکان معلول انجام شد روش پژوهش نیمه آزمایشی و طرح آن پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه بود جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای فرزند معلول در مدارس استثنایی شهرستان اردکان در سال تحصیلی ۹۷ ۹۶ بودند از این جامعه تعداد۲۶ نفر از مادران به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب، و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش ۱۳ نفر و گواه ۱۳ نفر قرار گرفتند گروه آزمایش ۸ جلسه درمان مبتنی بر پذیرش وتعهد دریافت کردند برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه عملکرد خانواده FAD اپشتاین و همکاران ۱۹۸۳ و معنای زندگی استیگر و همکاران MLQ استفاده گردید داده های به دست آمده عالوه بر آمار توصیفی، از طریق آزمونهای تحلیل کواریانس و تحلیل واریانس چندگانه مورد آزمون قرار گرفت و با توجه به سطح معناداری ۰/۰۰۱ و سطح معناداری ۰/۰۰۴ بین نمرات گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای عملکرد خانواده و معنای زندگی تفاوت معنادار وجود داشت نتایج پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد باعث افزایش عملکرد خانواده ومعنای زندگی در مادران کودکان معلول میشود