نویسندگان:
فرشته قنقره1 ، سعید حسن زاده2 ، منوچهر مرادی سبزوار3 .1فارغ التحصیل کارشناسی ارشد روانشناسی کودکان استثنایی، دانشگاه علوم و تحقیقات، تهران
2دانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران
3استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، تهران
چکیده فارسی: درمانگران و محققان همواره نیازمند ابزارهای استاندارد برای بهبود ادراک شنیداری و وضوح کلامی کودکان ناشنوا هستند هدف این تحقیق تعیین تاثیر نسخه کامپیوتری برنامه تربیت شنوایی نوایش بر ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوای پیش زبانی بود روش این مطالعه نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون –پس آزمون با گروه کنترل بود نمونه آماری شامل ۱۸ نفر از کودکان با اختلال شنوایی پیش زبانی دو تا شش سال شهرستان رباط کریم بودند که ۲ نفر در گروه آزمایش و ۹ نفر در گروه کنترل قرار گرفتند در این پژوهش برای ارزیابی ادراک شنوایی و وضوح کلامی به ترتیب از نسخه های فارسی مقیاس طبقه بندی عملکرد ادراک شنیداری CAP و مقیاس درجه بندی وضوح کلامی SIR استفاده شد برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغییره استفاده شد نتایج این تحقیق نشان داد که نسخه کامپیوتری برنامه تربیت شنوایی نوایش می تواند موجب افزایش ادراک شنوایی و وضوح کلامی کودکان ناشنوای پیش زبانی شود با توجه به اثر بخشی نسخه کامپیوتری برنامه تربیت شنوایی نوایش بر مهارت های زبانی و شنیداری کودکان ناشنوا، تاکید بر این تکالیف در برنامه های توانبخشی توصیه می شود