نویسندگان:
مسلم شجاعی1 ، افسانه امیری2 ، زهرا دهقان پور3 .1دکتری تخصصی ،فلسفه تعلیم وتربیت،دانشگاه فرهنگیان امام جعفرصادق (ع)،بهبهان.ایران moslem.shojae@yahoo.com
2دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان ایران
3دانشجوی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد سمنان ایران
چکیده فارسی: هدف پژوهش حا ضر، اثر بخ شی آموزش واقعیت درمانی بر بهزیستی مادران دارای کودکADHD بوده ا ست روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل میباشد جامعه آماری پژوهش کلیه مادران دارای فرزند ADHD مراجعه کننده به مراکز م شاوره منطقه ۳ تهران در سال ۱۴۰۰ خواهد بود تعداد نمونه لازم در هر گروه کنترل و آزمایش در تحقیقات آزمایشی حداقل ۱۵ نفر میباشد دلاور، ۱۳۹۳، روش نمونه گیری در این پژوهش روش در دسترس بود لذا در این پژوهش با احت ساب احتمال خطا یا ریزش نمونه تعداد ۲۰ نفر در هر گروه آزمایش و کنترل به صورت ت صادفی در نظر گرفته خواهد شد ابزار مورداستفاده در پرسشنامه بهزیستی روانشناختی ریف ۱۹۸۹ بود جهت تحلیل داده های به د ست آمده و آزمودن فر ضیه های پژوه شی از آزمون کلموگروف ا سمیرنوف و تحلیل کوواریانس تک متغیره و چند متغیره با ا ستفاده از نرم افزار spss۲۴ انجام گرفت نتایج نشان داد واقعیت درمانی بر بهزیستی روان شناختی تاثیر مثبتی با اندازه اثر /۳۹ داشته است