نویسندگان:
یحیی بوذری نژاد1 ، جمال مرادپور2 ، سما فتاحی3 ، بشرا طیری4 .1دانشیار و عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران y_bouzarinejad@ut.c.ir
2استادیار دانشگاه فرهنگیان کردستان
3کارشناس علوم تربیتی،آموزگار سرو آباد
4کارشناس علوم تربیتی،آموزگار مریوان
چکیده فارسی: این پزوهش تحت عنوان اختلال پرخاشگری در دانش آموز پایه سوم ؛ نشانگان، علل ودرمان از نظرنوع ، کاربردی و از نظر شیوه اجرا به صورت پژوهش عملی اقدام پژوهی انجام گرفته است هدف این پژوهش تشخیص و درمان اختلال دانش آموز پرخاشگری و در نهایت بهبود سلامت جسمانی و روانی ، ارتقای کیفیت تحصیلی، کسب مهارت برقراری ارتباط، توانایی کنترل خشم وبهبود اعتماد به نفس اوست ایزار مورد استفاده برای جمع آوری اطلاعات شلمل : مشاهده ، مصاحبه ، بررسی پرونده تربیتی و تحصیلی ، ثبت سیاه ه رفتاربوده و حاصل استفاده از این ابزارها در جداول شواهد اولیه و ثانویه آورده شده است روش های مختلف درمانی از جمله سازماندهی محیط ، رفتار درمانی ، درمان شناختی ، خانواده درمانی، آموزش مهارت های ارتباطی ، ارتقای اعنماد به نفس و دادن مسئولیت متناسب با خصوصیات دانش آموز ، همانگونه که در جدول شواهد ثانویه بیان شده است به طور معنا دارمنجر به کاهش و درمان اختلال دانش آموز شده است