نویسندگان:
زهرا جودکی1 ، سعید بیاتی2 ، داریوش نوروزی3 ، اسماعیل زارعی زوارکی4 ، محمدحسن امیر تیموری5 .1کارشناس ارشد روان شناسی عمومی ، دانشگاه آزاد واحد الکترونیک، تهران ، ایران zahrajoodaki64@gmail.com
2کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی
3علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
4علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
5علوم تربیتی تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف ارزشیابی و مقایسه تعامل در چندرسانههای آموزشی درس ریاضی پایه اول راهنمایی در سال ۸۹ ۸۸ انجام شد سوال اصلی این پژوهش عبارت بود از اینکه آیا محتوای علمی آموزشی چند رسانه های آموزشی درس ریاضی پایه اول راهنمایی، از تعامل مناسب با یادگیرنده، برخوردار هستند و به صورت رسانه های تعاملی تولید میشوند؟ در این پژوهش از روش تحلیل محتوا استفاده شد جامعه آماری این پژوهش را چندرسانه های آموزشی درس ریاضی پایه اول راهنمایی تشکیل میدهد که به دلیل اندک بودن این چندرسانه ایها تمام جامعه آماری به عنوان نمونه انتخاب شد ابزار جمع آوری داده ها یک چک لیست شامل یازده سوال فرعی پژوهش به صورت محقق ساخته و در برگیرنده یک مقیاس پنج درجه ای بود همچنین برای تجزیه تحلیل دادهها از آمار توصیفی و پارامترهایی مانند فراوانی، میانگین، رسم نمودار فراوانی و نمودار بر اساس میانگین استفاده شد نتایج پژوهش حاکی از آن بود که چندرسانه های آموزشی شرکتهای لوح قلم، شادنرم افزار، آفتاب، فراست، از نظر رعایت اصول و استانداردهای رسانه های تعاملی در سطح نامطلوبی قرار داشتند و فقط چندرسانه ای آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی در سطح نسبتا مطلوبی قرار داشت