نویسندگان:
حسن علی رودباری1 ، صادق آدینه2 ، نسرین قنبری3 ، زهرا گرجی چالسباری4 .1عضو گروه اخلاق اسلامی دانشکده عقیدتی سیاسی دانشگاه علوم انتظامی امین roodbari.313@gmail.com
2مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری ره ،کارمند سازمان شهرداری ها استانداری تهران، تهران، ایران
3استادیار گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی شهرری ره ، تهران، ایران
4کارشناسی ارشد برنامه ریزی آموزشی، کارمند آموزش و پرورش منطقه کهریزک، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقدمه و هدف: هدف از انجام پژوهش حاضر، ارزیابی کیفیت یادگیری آموزش مجازی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی است به همین منظور عوامل چهارگانه موثر بر کیفیت یادگیری در آموزش مجازی شناسایی گردید روش: این پژوهش از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه هدف آن کلیه دانشجویان سال آخر تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیکی بوده که در حدود ۱۴۰۰ نفر است، که از بین آنها بر طبق جدول کرجسی و مورگان ۳۰۰ نفر از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه ۲۶ سوالی بود که براساس مقیاس ارزشی لیکرت امتیازبندی شده است روایی صوری و محتوایی پرسشنامه به تایید اساتید و متخصصان رسیده است جهت تعیین پایایی پرسشنامه نیز از محاسبه ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که بر اساس آن، ضریبآلفایکرانباخ ۰/۸۴به دست آمد جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی شامل فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار و آمار استنباطی شامل آزمونهای تی تک گروهی استفاده شد یافته ها: آموزش مجازی در افزایش و بهبود کیفیت یادگیری در مولفه امکانات و تجهیزات منابع اثربخش و تنها در ۴ زیر مولفه آن یعنی امکان دسترسی به پهنای باند یادگیرنده، میزان منابع یادگیری در دسترس فراگیر مانند کتابخانه دیجیتال و میزان کیفیت کتابخانه و منابع دانشکده، مقدارها معنادار بوده است اما در مولفه محتوا تفاوت معنادار موثر یافت نشد، همچنین آموزش مجازی بر انعطاف پذیری یادگیری از مولفه های کیفیت یادگیری موثر بوده و در ۵ زیر مولفه آن یعنی: فرصت طرح و ارائه فرضیه های انتقادی و اساسی در کلاسها، وجود فرصت برای یادگیری مستقلانه، پردازش عمیق تر اطلاعات و بهره گیری از پیش سازماندهنده ها و اجرای پرسش و پاسخ به منظور ارائه بازخورد و بهبود در یادگیری موثر و اثربخش بوده است همچنین آموزشمجازی بر کیفیت تعامل کیفیت روابط استاد دانشجو از مولفه های کیفیت یادگیری که شامل: امکان ایجاد ارتباط با اساتید در خارج از کلاس درس، پرسشهای دانشجویان در اتاق بحث، در دسترس بودن اساتید، کیفیت آموزش و تدریس اساتید و میزان توجه اساتید و کارکنان دانشکده به دانشجویان و مسائل و مشکلات آنها اثربخش بوده است