نویسندگان:
علیرضا زرنوشه فراهانی1 ، نادعلی عطائیان2 ، غلامرضا کشاورز3 ، علیرضا خوشرو4 .1دانشجوی دکتری علوم قرآن و حدیث دانشگاه مازندران alirezazarnooshehfarahani@gmail.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب
3گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب
4دانشجوی دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، عضو هیات علمی دانشگاه پیام نور مرکز داراب
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف مقایسه انگیزش تحصیلی، هوش هیجانی و سازگاری تحصیلی دانش آموزان داوطلب در شورای دانش آموزی و سایر دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهر داراب و به روش توصیفی از نوع علی – مقایسه ای انجام شد ۳۴۸ دانش آموز ۱۴۰ نفر داوطلب شورای دانش آموزی و ۲۰۸ نفر غیرداوطلب به روش نمونه گیری تصادفی سهمیه ای برمبنای جنسیت و شاخه تحصیلی ، انتخاب شدند و پرسشنامه های انگیزش تحصیلی مک اینرنی، هوش هیجانی بار آن و سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک که روایی آنها مورد تایید و پایایی آنها در جامعه آماری پژوهش به روش آلفای کرونباخ ۰/۸۷، ۰/۹۴ و ۰/۹۱ محاسبه شده بود را تکمیل کردند داده های آماری با توجه به عدم تایید مفروضه های آمار پارامتریک، با استفاده از آزمون ناپارامتریک من ویتنی یو همتراز با آزمون پارامتریک t مستقل تحلیل شدند نتایج نشان داد که بین دو گروه از مشارکت کندگان از نظر انگیزش تحصیلی به طور کلی و مولفه های گرایش به کسب توانای و گرایش به هدف اجتماعی ، هوش هیجانی به طور کلی و ابراز وجود، خودشکوفایی، استقلال، مسئولیت پذیری اجتماعی، روابط بین فردی، خوش بینی و شادمانی و سازگاری تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد و دانش آموزان داوطلب در شورای دانش آموزی در مقایسه با سایر دانش آموزان در این متغیرها وضعیت بهتری دارند < ۰/۰۵ p ولی از نظر مولفه های گرایش به عملکرد و گرایش به هدف بیرونی انگیزش تحصیلی و خودآگاهی هیجانی، عزت نفس، همدلی، انعطاف پذیری، کنترل تکانش، حل مسئله، واقع گرایی و تحمل فشار روانی هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود ندارد p > ۰/۰۵ که این موضوع باید مورد توجه تیم تعلیم و تربیت قرار گیردهبنابراین توجه به این سه متغیر در چرخه زندگی آینده سازان جامعه باید مورد توجه تیم آموزش رسمی و غیررسمی قرار گیرد