نویسندگان:
احسان کرمی شهریار1 ، حمید داودی2 ، محسن داودآبادی فراهانی3 ، جعفر دوستی ابو خیلی4 .1دانشجوی دکتری رشته تعلیم و تربیت اسلامی ehsan.karami@srbiau.ac.ir
2سطح سه حوزه علمیه قم
3سطح چهار حوزه علمیه قم و دکتری فقه تربیتی جامعه المصطفی
4سطح سه حوزه علمیه قم
چکیده فارسی: یکی از مهمترین عرصه های جامعه که اثر حیاتی در رشد و پیشرفت آن دارد نظام تعلیم و تربیت است که هدف آنآموزش و تربیت عمومی است عنصر معلم در نظام تعلیم و تربیت نقش کلیدی در به ثمررسیدن اهداف آن دارد باتوجه به اهمیت جایگاه معلمین در نظام آموزشی و تاثیرات آنها بر نسل آینده شناسایی ملاکهای گزینش معلمینضروری می نماید هدف اصلی این تحقیق بررسی بایسته های گزینش معلم از منظر فقه اسلامی می باشد و پرسشاصلی این است که از نظر فقه چه ملاکهایی در انتخاب معلمین باید مورد توجه قرار گیرد روشی که تحقیق حاضراز آن بهره میبرد، روش تحلیلی اجتهادی میباشد نتایج تحقیق حاکی از آن است که معلم از منظر فقه اسلامیباید دارای ویژگیهای سلامت عقیده باشد و این ویژگی در مورد معلمی ن معارف اسلامی و مربیان پرورشی موکد است همچنین از حیث اخلاقی سلامت نفس و عدم فساد و نیز تواضع، برای معلمین بایسته است از لحاظ رفتاری رعایتعدالت بین دانش آموزان و عدم کتمان علم از دیگر بایسته های معلم از منظر فقه می باشد شایان ذکر است که تحققبرخی معیارهای گزینش به عنوان شرط لازم تصدی معلمی امری لازم الاستمرار است نه موقتی و همه این ملاکهادر یک درجه از اهمیت نبوده و لازم است اولویت بندی شوند