نویسندگان:
اصغر نیکومنش1 ، پریسا سپاهی2 ، ملک محمد سپاهی3 ، سلیمه سپاهی4 .1دانشجوی دکترا، گروه فلسفه تعلیم و تربیت، واحد تهران مرکزی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران. Nicu22@iran.ir
چکیده فارسی: رهبر معظم انقلاب در روز معلم سال ۱۳۸۵ فرمودند: «قرآن حقیقتا در آموزش و پرورش مهجور است انتظار این بود که پس از انقلاب کار کارستانی در این زمینه صورت پذیرد کارهایی هم شده است، اما قرآن باید در آموزش و پرورش نهادینه شود ما در این زمینه نیازمند تحول اساسی هستیم آنچه مسلم می باشد این است که زندگی انسانها در کنار یکدیگر بدون تعامل و سازگاری مشکل آفرین خواهد بود لذا جریان تربیت در پی آن است که انسانها را با هر آنچه که مایه یک حیات خوب و مناسب توام با ثبات می باشد آشنا گرداند و انسان ها را در مسیر رشد و ارتقا قرار دهد که در ژرتو آن بتوانند به حیات موثر خویش ادامه دهند در گذشته این کار به عهده نهاد خانواده بود و سایر نهادها نقش چندانی در این خصوص ایفا نمی کردند بر اثر دگرگونی های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی که در جوامع بشری ایجاد گردید نقش و بافت خانواده تغیر گردید و از آن به بعد بخش عظیمی از این وظیفه تربیت نسلها بر عهده نهاد آموزش و پرورش قرار گرفت آموزش و پرورش نیز جهت انجام آن در قالب برنامه درسی و محتوای کتب درسی سعی در تحقق اهداف خویش برآمد اما به زودی متوجه گردید که این بعدبه تنهایی قادر به تحقق بخشیدن به هدفهای عالی انسانی که مورد نظر تربیت می باشد نخواهد بود بر این اساس می باشد که فعالیت های تربیتی – اجتماعی و فوق برنامه در کنار جریان رسمی آموزش و پرورش جایگاه خویش را باز می نماید به همین خاطر بوده است که در دانشگاه ها برای برخی رشته های مرتبط با فعالیتهای امورتربیتی دروسی جهت آشنایی آنان مورد نظر گرفته شده است بر اساس اهمیت موضوع دانش آموز و ارتباط با مسابقات علمی و فرهنگی، راهکارهای مربوط به حیطه وظایف وزارت آموزش و پرورش، مهمترین راهکارهای گسترش فرهنگ مسابقات علمی و فرهنگی در میان دانش آموزان بوده است روش تحقیق مقاله کتابخانه ای و گردآوری می باشد