نویسندگان:
حجت اله علوی جاوید1 ، کیومرث الوند2 ، مینا زارعی3 ، حسین حیدری4 .1دانشجوی دکتری تخصصی ، الهیات، گروه قرآن و حدیث،، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری، تهران، ایران. taha.azz.1364@gmail.com
2آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
3آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان همدان
4آموزگار ابتدایی آموزش و پرورش شهرستان ملایر
چکیده فارسی: پژوهش حاضر به بررسی اثربخشی آموزش خودمدیریتی برمیزان افسردگی در دوران قرنطینه کرونا در معلمان می پردازد جامعه مورد پژوهش را کلیه ی معلمان شاغل شهرستان ملایر ،حاضر در خانه که در دوران کرونا فعالیت داشتند، حدود ۷۹۰ ،بودند که به روش نمونه گیری دردسترس با استفاده از جدول مورگان به نسبت تعداد ۳۰معلم شامل ۱۵نفر گروه کنترل و ۱۵ نفر گروه آزمایش انتخاب شدند آموزش خودمدیریتی بر میزان افسردگی در دوران قرنطینه کرونا در معلمان اثربخش است رابطه بین اثرگذاری الگوهای خودمدیریتی برافسردگی با ناشی ازبیماری کووید ۱۹می توان به افرادی که دچار استرس زیادی هستند در جهت این بیماری و عوارض قبل و بعد آن که خود منجر به بهبود افسردگی می شود آموزش های لازم را داد از این رو،شناخت رابطه آموزش مهارتهای خودمدیریتی بارعایت پروتکل های بهداشتی بیماری کرونا درخانواده هابه رعایت این پروتکل ها هستندامری ضروری بوده تابا راهکارها وتکنیکهای مناسب سرمایه های روانشناختی واجتماعی معلمان وجامعه را حفظ نمود