نویسندگان:
عباس سماواتی1 ، سمیه مهاری2 ، فریناز طالبی طادی3 ، طیبه فرخی4 ، فرشید میرزائی5 .1استادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری، تهران، ایران. taha.ab.sama@chmail.com
2کارشناسی ارشد الهیات گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان
3کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
4کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان
5کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور واحد الشتر
چکیده فارسی: برقراری نظم در مدارس، یکی از مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر عملکرد و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است نظم به معنی روند منظم و سازماندهی شده کارها و تعاملات در محیط مدرسه است این موضوع می تواند باعث خلق یک محیط آرام و پایدار برای دانش آموزان شود که در نتیجه، تمرکز و توجه آن ها به درس ها و فعالیت های تحصیلی افزایش می یابد این مقاله به بررسی اثربخشی آموزش مهارت های اجتماعی در بهبود برقراری نظم و انضباط در مدارس می پردازد با توجه به اهمیت حفظ نظم و انضباط در محیط دانش آموزی، آموزش مهارت های اجتماعی به عنوان یکی از راهکارهای اصلی برای بهبود وضعیت در مدارس مورد بررسی قرار می گیرد در این مقاله، به بررسی روش های مختلف آموزش مهارت های اجتماعی و ارائه شواهد علمی در خصوص اثربخشی آن ها بر بهبود برقراری نظم و انضباط در مدارس پرداخته می شود بررسی های انجام شده در این مقاله نشان می دهد که آموزش مهارت های اجتماعی به دانش آموزان، می تواند بهبود قابل توجهی در برقراری نظم و انضباط در مدارس داشته باشد هر چند که روش های مختلف آموزش مهارت های اجتماعی، تاثیر متفاوتی بر بهبود نظم و انضباط در مدارس دارند، اما بیشتر آن ها موثر و موثر بوده و به عنوان راهکارهای مطمئن و کارآمد در این زمینه به شناخته شده اند به طور کلی، آموزش مهارت های اجتماعی در مدارس، به عنوان یکی از مهم ترین راهکارهای بهبود برقراری نظم و انضباط در این محیط، پیشنهاد می شود این راهکارها باید به صورت جدی و با برنامه ریزی دقیق در مدارس پیاده سازی شوند