نویسندگان:
فاطمه خلیلی1 ، برات فرد2 ، محسن رزمی3 ، حمید رزمی4 .1استادیار گروه فقه و حقوق، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد یادگار امام خمینی (ره)، شهرری، تهران، ایران. Fkhalili57@yahoo.com
2معلم
3معلم
4معلم
چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان بود روش پژوهش از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی از نوع پیش ازمون و پس آزمون با گروه کنترل بود جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مدارس ابتدایی شهرستان هوراند در سال تحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰بودند N=۱۲۲۶ نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی چندمرحله ای بود بدین صورت که ابتدا از میان ۱۲۶مدرسه شهرستان هوراند ۶مدرسه انتخاب شدو پس از آن ۴۰دانش آموز به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایشی ۲۰نفر و کنترل ۲۰نفر قرار گرفتند جلسات آموزش هنر به مدت ۲ ماه و هر هفته ۳ جلسه و به میزان ۳۰ تا ۴۵ دقیقه جمعا ۱۶ ساعت برگزار گردید داده های حاصل از این پژوهش با استفاده از نرم افزار SPSS۲۳مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و برای طبقه بندی و نمایش داده ها ابتدا از آمار توصیفی برای میانگین ها، انحراف استانداردها و درصدها استفاده گردید برای آزمون فرضیه ها از تحلیل کوواریانس یک متغیره و چند متغیره استفاده شد یافته ها نشان داد که آموزش هنر بر درمان آسیب های اجتماعی دانش آموزان نقش موثری دارد