نویسندگان:
محمدمهدی جعفریان1 ، شلیر صمیمی2 .1دانشجوی دکتری خطمشی گذاری عمومی دانشگاه علامه طباطبایی mmahdi.jafarian@gmail.com
2دانشجو ارشد برنامه ریزی درسی
چکیده فارسی: با تفکر قوای درونی انسان شکوفا می شود و زمینه ی حرکت کمالی او فراهم می شود ۱ امام خمینی میفرماید: «تفکر مفتاح ابواب معارف و کلید خزائن کمالات و علوم است و مقدمه ی لازمه حتمیه ی سلوک انسانیت است» از نظر علامه طباطبائی: « زندگی انسان یک زندگی فکری است و جز با ادراک که فکر می نامیم قوام نمی یابد و از لوازم بنای زندگی بر فکر این است که هرچه پایبند باشیم و در هر راه رفته شده و یا ابتدائی که قدم برداریم، نظام تربیتی اسلام بر تفکر صحیح استوار است و مقصد آن است که تربیت شدگان این نظام اهل تفکر صحیح باشند و پیوسته بیندیشند؛ چنانکه آن نمونه ی اعلایی که همه جهت گیری های تربیتی باید به سوی او باشد این گونه عمل میکرد از امام مجتبی ع از هند ابن ابی هاله تمیمی آمده است: «رسول خدا همواره تفکر میکرد» بنابراین سیر تربیت باید به صورتی باشد که متربی به تفکر صحیح راه یابد و اندیشیدن درست شاکله او شود تا زندگی حقیقی به او رخ نماید زیرا نیروهای باطنی انسان و حیات حقیقی او با تفکر فعال میشود و با گشودن دریچه تفکر درهای حکمت و راهیابی به حقیقت بر او گشوده میشود از این رو در اسلام تفکر، زندگی دل و حیات قلب معرفی شده است زیرا انسانیت انسان و ادراک او از عالم و آدم و پروردگار عالمیان و اتصالی که با حق برقرار میکند به نحو تفکر اوست روش نمونه گیری درمان ها با روش انتخابی برگزیده و در این پژوهش روش گردآوری، کتابخانه ای و میدانی بوده که از این طریق اطلاعات مورد نیاز جمع آوری و مطالب با استفاده از منابع معتبر به روش توصیفی تحلیلی بیان شده است ابزارهای تحقیق شامل فیش برداری و تحلیل افسردگی درمان هاست و روش تحقیق دراین پژوهش بر اساس اهداف از انواع تحقیقات – کاربردی و به جهت ماهیت از نوع توصیفی – تحلیلی می باشد