نویسندگان:
علی محبی1 ، زهرا عزیزپور2 ، آرزو جمالپور3 ، فرشته مرادی پهلوان4 ، رقیه مرادی پهلوان5 .1دانشیار گروه علوم تربیتی دانشگاه علوم انتظامی mohebbiavy@yahoo.com
2آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان شهریار، تهران
3آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان لالی، خوزستان
4آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، تهران
5آموزگار ابتدایی اداره آموزش و پرورش شهرستان اسلامشهر، تهران
چکیده فارسی: در عصر حاضر، آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اساسی توسعه جوامع مورد توجه قرار گرفته و نقش به سزایی در شکوفایی و پیشرفت جامعه ایفا می کند یکی از مولفه های اساسی در این مسیر، ایجاد انگیزه در دانش آموزان به منظور بهبود پیشرفت تحصیلی و بهره وری بیشتر است انگیزه بازیگر کلیدی در موفقیت های تحصیلی دانش آموزان به حساب می آید و به عنوان مولفه ای حیاتی، تاثیرات عمیقی در تحقق اهداف آموزشی و کسب مهارت های اجتماعی دارد با وجود اهمیت انگیزه در موفقیت تحصیلی، مشاهده می شود که بسیاری از دانش آموزان با مشکلاتی در این زمینه مواجه هستند و عدم انگیزه می تواند به عواملی چون کاهش تمرکز، عدم تعهد و از دست دادن علاقه منجر گردد این مساله می تواند باعث افت کیفیت تجربه تحصیلی و کاهش توانمندی های اجتماعی و همکاری دانش آموزان گردد که از اهمیت بسزایی برخوردار است هدف اصلی این مقاله، بررسی عوامل اساسی ایجاد انگیزه در دانش آموزان و ارائه راهبردهای موثر جهت بهبود پیشرفت تحصیلی و افزایش توانمندی های اجتماعی و همکاری آنان است در این راستا، مقاله به تحلیل انگیزش در محیط های آموزشی، شناسایی موانع اصلی در ایجاد و حفظ انگیزه، و ارائه راهکارهای کارآمد برای افزایش تعهد و تمرکز دانش آموزان پرداخته و نقش اصلی انگیزه در بهبود تجربه تحصیلی و تقویت توانمندی های اجتماعی آنان را مورد بررسی قرار می دهد