نویسندگان:
معصومه آعبداله1 ، شیرین مخلوقی ازاد2 ، زهرا همراهی میان گسکری3 ، سیده فاطمه باقری4 ، انیسه رفیعی5 ، فاطمه حاجتی چیه زادی6 .1دانشجوی دکتری الهیات گرایش علوم قرآن و حدیث، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی HM.Aabdollah@gmail.com
2آموزگاران ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت
3آموزگاران ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت
4آموزگاران ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت
5آموزگاران ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت
6آموزگاران ابتدایی اداره آموزش و پرورش ناحیه ۱ رشت
چکیده فارسی: آگاهی نظام آموزشی از وضعیت سواد دانش آموزان به کتابداران این فرصت را داده است تا شهرت کتابخانه های مدارس را بالا ببرند و شواهدی را برای نشان دادن نقش آنها در حمایت از دانش آموزان، به ویژه در زمینه سواد اطلاعاتی ارائه کنند، که به عنوان یک سواد انتقادی برای قرن بیست و یکم شناخته شده است برخی از محققین سواد اطلاعاتی را به عنوان بسط طبیعی مفهوم سواد در جامعه ما می دانند افرادی که دانش محدودی در مورد اطلاعات و کسب دانش دارند، استدلال می کنند که در جامعه ای که اطلاعات در آن یافت می شود، دیگر نیازی به کتابخانه های مدارس نیست، زیرا دانش آموزان بسیار به یافتن اطلاعات از طریق اینترنت و سایر منابع وابسته هستند، با این حال، باید به آنها آموزش داده شود تا مکان یابی کنند اطلاعات را به منظور استفاده کارآمد و موثر تنظیم نمایند کتابخانه های مجهز و کتابداران حرفه ای و آموزش دیده در این زمینه مهارت دارند، اما فقدان شناخت حرفه ای و الزامات صلاحیت استاندارد، نقش کتابداران را در یک مدرسه بی ارزش می کند برخی از ادعا میکنند که دستیابی برای اطلاعات کتابخانه برای دانش آموزان دبستان و متوسطه کاربرد دارد و برای فراگیران نظام آموزش عالی نقشی ندارد زیرا آنها یاد گرفته اند که برای تمام نیازهای اطلاعاتی خود به گوگل تکیه کنند اگر از دبستان به دانش آموزان آموزش سواد اطلاعاتی داده شود، ممکن است پایه ای را فراهم کند که دانش آموزان بتوانند در حین پیشرفت در سیستم آموزشی به کتابخانه ها هم مراجعه کنند روش مطالعه در این پژوهش به صورت تحلیلی _ توصیفی بوده است برای این منظور از ابزارهای کتابخانه همچون ؛ مطالب تحقیقات، اسناد و مقالات مرتبط با موضوع استفاده شده است مطالعه حاضر به بررسی اهمیت کتابخانه های مدارس در توسعه سواد اطلاعاتی دانش آموزان می پردازد همچنین پژوهش حاضر مولفه هایی همچون، کتابخانه مدارس، سواد اطلاعاتی دانش آموزان را بررسی می کند