نویسندگان:
حسین کامیاب1 ، مهرداد شاکرشوردرق2 ، زهرا پناهی شوردرق3 ، بهزاد صبورتازه کند4 ، زهرا شاهمحمدی کله سر5 .1استادیار علمی دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان Hosseinkamiab54@yahoo.com
2گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
3گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
4گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
5گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل
چکیده فارسی: تحقیق حاضر با هدف بررسی تاثیر ابعاد توانمندسازی شغلی بر توسعه و اخلاق حرفه ای مطالعه موردی: معلمان منطقه انگوت انجام شده است از لحاظ هدف، تحقیق حاضر از نوع کاربردی، از لحاظ نوع روش، همبستگی می باشد و از لحاظ روش گردآوری اطلاعات روش تحقیق مورد نظر میدانی است جامعه آماری تحقیق حاضر را کلیه معلمان منطقه انگوت در سالتحصیلی ۱۴۰۱ ۱۴۰۰ تشکیل می دهند که تعداد آنها برابر ۴۰۰ نفر می باشد که ۲۸۰ نفر مرد و ۱۲۰ نفر زن هستند برای تعیین حجم نمونه از جدول مورگان استفاده شده و نمونه برابر ۱۹۶ نفر بدست آمد روش نمونه گیری نیز تصادفی طبقه ای به تفکیک جنسیت می باشد به این ترتیب که ۵۹ نفر زن و ۱۳۷ نفر مرد انتخاب شدند برای اندازه گیری متغیرها از پرسشنامه توانمندسازی شغلی اسپریتزر ۱۹۹۵ ، پرسشنامه توسعه حرفه ای نوا ۲۰۰۸ و پرسشنامه اخلاق حرفه ای کادوزیر ۲۰۱۲ استفاده شد داده ها با نرم افزار SPSS نسخه ۲۲ تحلیل شد و برای تحلیل فرضیه های ۱ تا ۳ از آزمون t تک نمونه ای و برای تحلیل فرضیه های ۴ و ۵ از ضریب رگرسیون استفاده شد یافته های تحقیق نشان می دهد که توانمندسازی شغلی، توسعه حرفه ای و اخلاق حرفه ای معلمان منطقه انگوت در وضعیت مناسب قرار دارد همچنین نتایج نشان می دهد که ابعاد توانمندسازی شغلی بر توسعه حرفه ای معلمان منطقه انگوت تاثیر معنی داری دارد و موثر بودن ۰/۴۲، معنی داری ۰/۴۲ و احساس شایستگی ۰/۳۶ از تغییرات مربوط به توسعه حرفه ای معلمان منطقه انگوت را پیش بینی می کند در نهایت نتایج نشان می دهد که ابعاد توانمندسازی شغلی بر اخلاق حرفه ای معلمان منطقه انگوت تاثیر معنی داری دارد و موثر بودن ۰/۲۵، معنی داری ۰/۳۲ و احساس شایستگی ۰/۲۳ از تغییرات مربوط به اخلاق حرفه ای معلمان منطقه انگوت را پیش بینی می کند