نویسندگان:
علی مظفری1 ، مرضیه بالوئی2 ، کیمیا آهنگری3 ، ستار کرمی4 ، علی آهوپای5 .1عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین ali.mozaffari1955@yahoo.com
2کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی دانشگاه یادگار امام شهر ری
3کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پردیس الزهرا زنجان
4کارشناسی علوم اجتماعی دانشگاه پیام نورنورآباد ممسنی
5کارشناسی ارشد تاریخ ایران اسلامی دانشگاه یاسوج
چکیده فارسی: آموزش و پرورش، زیر بنای توسعه اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هر جامعه است بررسی عوامل موثربر پیشرفت وترقی جوامع پیشرفته نشان می دهد که همه ی این کشورها، آموزش و پرورش توانمند و کارآمدی داشته اند همچنین در هر نظام آموزشی، عوامل بسیاری با یکدیگر عمل می کنند تا یادگیری و بهبود عملکرد تحصیلی برای دانش آموزان حاصل گردد هرقسمت از نظام آموزشی موفق باید به گونه ای آماده شود که دسترسی به بازده مطلوب و اهداف مورد نظر میسر شود، زیرا اگرجزئی از نظام ازکار باز ایستد، کارآیی اجزای دیگرنظام کاهش یافته و صدمه خواهد دید اهداف محتوایی و عملی فرآیند آموزش، به مکانی مناسب جهت بروز رفتارهای مربوطه نیاز دارد؛ لذا نمی توان نقش موثر فضای آموزشی مناسب را در فرآیند ارتقا عملکرد تحصیلی دانش آموزان، نادیده گرفت عوامل زیادی ازجمله معلم، خانواده، کتاب و غیره در امر آموزش و یادگیری کودکان و نوجوانان نقش دارند یکی دیگر از عوامل موثر در یادگیری دانش آموزان مبحث فضای یادگیری مناسب و مدارس با کیفیت است که می تواند بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان را تحت تاثیر قرار دهد آموزش و به تبع آن محیط های یادگیری بیشترین نقش و تاثیرگذاری را بر ذهنیت و تمدن سازی جوامع به عهده دارند لازمه پیشرفا عملکرد تحصیلی دانش آموزان در سیستم آموزش وپرورش، ایجاد فضاهایی مرتبط با فعالیت آنها است؛ فضاهایی که دارای شرایط مناسب و مطلوب برای رشد فیزیکی ذهنی، عاطفی و اجتماعی فراگیران می باشد که تحقق این امر از طریق طراحی جزییات فضاها با توجه به الگوهای رفتاری کودکان امکان پذیر خواهد بود با توجه به اهمیت موضوع بهبود عملکرد تحصیلی دانش آموزان در عصر حاضر، بررسی تاثیر استفاده از فضای یادگیری مناسب بر این مسئله محوریت پژوهش حاضر می باشد که در این راستا با استناد به روش مروری و با استفاده از نتایج مطالعات و تحقیقات مرتبط با موضوع پژوهش حاضر تهیه شده است