نویسندگان:
خداکرم عبدی1 ، میترا حسینی طاویرانی2 .1دانش آموختة کارشناسی ارشد رشتة معارف اسالمی دانشگاه علوم انتظامی امین
2کارشناس ارشد روانشناسی عمومی
چکیده فارسی: هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی در مادران دارای کودک کم توان ذهنی بر میزان مهارت حلمسئله و یادگیری کودکان در درس فارسی بود جامعه ی آماری پژوهش حاضر شامل همه مادران دارای فرزند دخترکم توان ذهنی و دختران کم توان ذهنی در سال تحصیلی ۱۳۹۹ ۱۴۰۰ بود این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمونو پس آزمون با گروه های آزمایش و کنترل و دوره پیگیری یک ماهه بود که ۳۰ مادر دارای فرزند دختر کم توان ذهنی وفرزند دختر ایشان به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه جایگزین شدند گروه آزمایش ۱۰جلسه ۷۰ دقیقه ای با روش آموزش مهارت های زندگی آموزش دید و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکرد هر دو گروهپرسشنامه هوش وکسلر نسخه چهارم و آزمون معلم ساخته درس فارسی را به عنوان پیشآزمون» پسآزمون و دوره پیگیرییک ماهه تکمیل کردند داده ها با تحلیل کوواریانس چند متغیره با کمک نر م افزار SPSS ۲۴ تجزیه تحلیل شدند یافته هانشان داد که میان گروه های آموزش مهارت های زندگی و کنترل در هر دو متغیر مهارت های حل مسئله و یادگیری تفاوتمعنادار وجود داشت و این تفاوت در دوره پیگیری یک ماهه همچنان پایدار بود همچنین روش آموزش مهارت های زندگیبه طور معناداری باعث افزایش مهارت های حل مسئله و یادگیری شد p<۰/۰۱ با توجه به یافته های این پژوهشمشاوران، درمانگران و روانشناسان بالینی می توانند از روش آموزش مهارت های زندگی برای ارتقاء مهارت های حل مسئله ویاد گیری در کودکان کم توان ذهنی استفاده کنند