نویسندگان:
بتول ترکی نیسیانی1 ، سمانه احمدحسینی2 .1دانشجوی دکتری برنامهریزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان ( خوراسگان)
2دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی
چکیده فارسی: هدف اصلی این پژوهش بررسی اثرات منفی استرس و ترس بر یادگیری دانش آموزان است رویکرد این پژوهشمبتنی بر روش شناسی کیفی است برحسب نتایج تحقیق چهار اثر منفی استرس و ترس بر یادگیری دانش آموزان مطرحشده است که شامل: عدم تمرکز بروی دروس, بی میلی کودکان در مورد مدرسه رفتن، ترس و کابوس های شبانه بی خوابی ، محرومیت و خجالتی بودن افراطی عدم بیان مشکلات بادگیری می باشد شناسایی آثرات منفی استرس وترس بر یادگیری تحصیلی دانش آموزان باعث عدم دستیابی به اهداف موردنظر آموزش وپرورش عدم بهره وری نیرویانسانی عدم بهبود یادگیری دانش آموزان و به طورکلی سبب درمان به موقع استرس و ترس در دانش آموزان می گردد همچنین شناسایی عوامل محرک و تمرین تکنیک های کنترل استرس و ترس می تواند به جلوگیری از هرگونه عارضه یمرتبط با استرس و ترس کمک کند