نویسندگان:
علی اکبر آقاجانی افروزی1 ، مژده نیکونام نظامی2 .1دکترای کارآفرینی، عضو هیئتعلمی دانشگاه پیام نور مازندران aghajaniali3@gmail.com
2مربی گروه مهندسی صنایع، موسسه آموزش عالی آپادانا، شیراز، ایران
چکیده فارسی: این پژوهش با هدف بررسی نقش میانجی توانمندسازی معلمان در رابطه بین حمایت اجتماعی و فرسودگی شغلی در دوران پاندمی کووید ۱۹انجام شد روش تحقیق از حیث هدف کاربردی و از حیث شیوه جمع آوری داده ها توصیفی همبستگی می باشد جامعه اماری این تحفیق ر تمامی معلمان شهرستان باوی استان خوزستان تشکیل داده است که تعداد آن ها برابر با ۱۵۰۰ نفر بود مطابق با جدول مورگان نمونه اماری ۳۰۶ نفر در نظر گرفته شد، چون گروه ناهمگن بود از روش تصادفی طبقه ای استفاده شده است ابزار جمع آوری داده های این تحقیق پرسشنامه حمایت اجتماعی شربورن و استوارت ۱۹۹۱ ، پرسشنامه فرسودگی شغلی مسلش ۱۹۸۱ و پرسشنامه توانمندسازی معلمان اسپریتزر ۱۹۹۲ بود روایی پرسشنامه ها توسط تکنیک روایی محتوایی ظاهری و پایایی انها بوسیله الفای کرونباخ تایید شده است تکنیکمدلسازی معادلات ساختاری SEM نرم افزار AMOS ۲۲ ، به منظور آزمون فرضیه های پژوهش مورد استفاده قرارگرفت نتایج بدست آمده نشان داد که حمایت اجتماعی تاثیر منفی و معناداری در فرسودگی شغلی معلمان در دورانپاندمی کووید ۱۹ دارد همچنین حمایت اجتماعی از طریق تاثیر بر توانمندسازی معلمان منجر به کاهش بیشتر فرسود گیشغلی در دوران پاندمی کووید ۱۹ شده است از این رو پیشنهاد می شود سازمان های آموزش وپرورش با روش های مختلفبه ایجاد و تقویت توانمندسازی و بالابردن سطح حمایت اجتماعی معلمان خود بکوشند تا بتوانند فرسودگی را در بینمعلمان در دوران یاندمی کووید ۱۹ کاهش دهند