نویسندگان:
محمدتقی دیاری بیدگلی1 ، طاهره احمدزاده پشمی2 .1استاد گروه علوم قرآن و حدیث دانشگاه قم mt_diari@yahoo.com
2دانشجوی کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد خرم آباد
چکیده فارسی: در یک جامعه که خواستار پیشرفت و توسعه است مشارکت در همه زیربخش های آن در امر تربیت و تعلیم و تربیتفرزندان آن امری ضروری است و رسیدن نظام ها و آحاد جامعه به سعادت تنها با توجه و مشارکت ویژه به امر تربیتفرزندان امکان پذیر است در این میان ارتباط مشارکت و همکاری خانواده ها و والدین با مدارس در عملکرد و تربیتفرزندان از اهمیت ویژه ای برخوردار است هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مشارکت والدین با پیشرفت تحصیلی دردانش آموزان می باشد به همین منظور پرسشنامه ی مشارکت والدین مطابق با پرسشنامه ی گرور ۲۰۱۵ تدوین شد دراین پرسشنامه به بررسی میزان مشارکت والدین پرداخته می شود این پرسشنامه بر مبنای ۳ بعد است و ۲۵ گویه دارد: بعداول ارتباط خانه و مدرسه ۱۱ گویه ، بعد دوم فعالیت های مبتنی بر خانه ۹ گویه و بعد سوم شامل فعالیت های مبتنیبرمدرسه ۵ گویه است روایی پرسشنامه با استفاده از نظرات متخصصان مورد بررسی و تایید قرار گرفت همچنین بهمنظور بررسی پایایی پرسشنامه نیز از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد این ضریب برابر با ۰/۹۵ به دست آمد که کهنشان دهنده ی پایایی پرسشنامه می باشد نتایج نشان داد که بین سه مقیاس مختلف مشارکت والدین P=۰/۰۰۰،F=۱۰۱/۲۶۸ از نظر متغیرهای وابسته پیشرفت تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد بنابراین متغیرهای مشارکتوالدین پدر و مادر نقش بسزایی در تبیین متغیر پیشرفت تحصیلی دارند