نویسندگان:
علی اکبر صیدی1 ، محسن امیری2 ، فاطمه رضایی3 .1کارشناس ارشد علوم قرآن و حدیث دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان سطح دو حوزه علمیه قم seidi125@gmail.com
2دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
3کارشناسی ارشد روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران
چکیده فارسی: اکتساب گفتار و زبان یکی از مهمترین مولفه های رشد است رشد مهارت زبان در کودکان در رشد کلی کودک نقشاساسی دارد، رشد کودک به خصوص رشد زبانی او و تعیین مشخصه های تاثیر گذار در آموزش و پرورش وی بسیار مهماست هدف از پژوهش حاضر بررسی عوامل موثر بر رشد و سخنگویی کودکان و نظریه های مرتبط با آن است ابتدا نظریههای رشد زبان معرفی شده و سپس به عوامل موثر بر رشد زبان اشاره شده است در پژوهش مروری حاضر از کتاب ها وبرخی مباحث مطرح شده مرتبط با عوامل موثر بر رشد زبان و سخنگویی کودکان و نظریات مرتبط با زبان استفاده شدهاست برای جستجوی این تحقیقات با به کارگیری کلمات کلیدی زبان » رشد زبان و کودک از منابع اطلاعاتی همچون SID،مگیران، ایرانداک،گوگل اسکولار، ساینس دایرکت و جستجوگر گوگل و کتاب استفاده گردیده است و پس از ارزیابیکیفیت پژوهش ها، مطالعات نهایی انتخاب شدند با توجه به مراحل رشد زبانی در کودک و نظریه های مربوط به رشد زبانو تحقیقات انجام شده در خارج و داخل کشور رشد زبان در کودک یکی از مسائل مهم و جالب توجه در روانشناسی زباناست در این مقاله رشد زبان در مراحل مختلف و ارزش آن برای کودکان بررسی شد در مورد یادگیری زبان نظریه هایمتفاوتی وجود دارد آما به صورت کلی در رشد زبان هم عوامل زیستی و هم عوامل محیطی حائز اهمیت هستندو از عواملمهم و تاثیر گذار بر رشد زبان عامل هوش و عوامل زیستی که شامل ۱ رشد داخلی ۲ دستگاه گویایی ۲ دستکاه عصبیمغز ۴ دستگاه شنوایی و عوامل محیطی که شامل ۱ خانواده و ۲ اجتماع است می باشد