نویسندگان:
پرویز آهی1 ، زهرا بهزادی سیاه رودکلایی2 ، شهاب مرادی3 .2۱ گروه روان شناسی ، واحد سمنان، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان، ایران
3۲ نویسنده مسئول، کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی ، واحد سمنان ، دانشگاه آزاد اسلامی ، سمنان ، ایران
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف بررسی بررسی اثر بخشی آموزش مبتنی بر پذیرش بر افزایش میزان امید، رشد پس از سانحه و پایبندی به درمان در افراد دارای ام اس طرح ریزی و انجام شده است جامعه آماری پژوهش کلیه بیماران عضو انجمن ام اس شهرستان بابل بوده که تعداد ۳۰ نفر از آنها جهت آموزش انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند ابزار پژوهش پرسشنامه بوده که شامل پرسشنامه امیدواری اسنایدر ۱۹۹۱ ، پرسشنامه رشد پس از سانحه تدسچی وکالون ۱۹۹۶ و مقیاس پایبندی دارویی موریسکی نسخه هشت گزینه ای بوده است تجزیه و تحلیل داده ها به کمک نرم افزار spss و با بکارگیری آزمون مانکووا انجام پذیرفت یافته ضمن تایید هر سه فرضیه فرعی پژوهش نشان داد موزش مبتنی بر پذیرش بر افزایش میزان امید، رشد پس از سانحه و پایبندی به درمان اثرگذاری معنادار و مثبت دارد