نویسندگان:
حسین اصلی پور1 ، محمد حقیقی2 ، نازنین فرامرزی3 .2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان، پردیس شهید باهنر اصفهان
3دانشجوی کارشناسی آموزش جغرافیا دانشگاه فرهنگیان، پردیس امیرکبیر البرز
چکیده فارسی: استفاده از تکالیف نوشتاری نه تنها پیشرفت تحصیلی دانش آموزان را در کل افزایش داده است بلکه این افزایش در تمام سطوح شناختی دانش، فهمیدن و کار بستن و بالاتر نیز به وجود آمده است هدف از این تحقیق بررسی اثربخشی و بازدهی تکالیف خانگی بر رشد توانایی های ذهنی و یادگیری دانش آموزان بوده است در این پژوهش از پرسشنامه استفاده کردیم این پرسشنامه شامل ۲۴ پرسش تخصصی با طیف لیکرت ۵ درجه و چهار پرسش عمومی پیرامون جنسیت، سن، تحصیلات و سابقهکاری میباشد برای بررسی روایی پرسشنامه از روایی محتوا استفاده شد و اعتبار آن تایید گردید همچنین آلفای کرونباخ کلی پرسشنامه در یک مطالعه مقدماتی ۰/۸۶۹ بدست آمد در این پژوهش، تکلیف شب به عنوان متغیر مستقل و پیشرفت تحصیلی به عنوان متغیر وابسته مورد استفاده قرار گرفته است که ارائه تکلیف، توانایی دانش آموزان، سبک زندگی و خلاقیت به عنوان عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی مورد سنجش قرار گرفته اند نتایج نشان از اثربخشی و بازدهی تکالیف خانگی و مشق شب داشت