نویسندگان:
فرشته معتمد لنگرودی1 ، نسرین درگاهی2 ، ناهیده درگاهی3 ، حمیده خدامی4 ، معصومه قانع5 ، سلاله کریم زاده شقاقی6 .2۱ فوق لیسانس مهندسی معماری، دانشگاه علوم تحقیقات تهران
3۲ کارشناسی زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه آزاد سراب
4۳ کارشناسی الهیات و معارف اسلامی فلسفه و حکمت اسلامی، تربیت معلم آذربایجان
5۴ لیسانس دبیری زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد واحد ملایر
6۵ فوق دیپلم دبیری ریاضی، دانشگاه تبریز
چکیده فارسی: پژوهش حاضر با هدف اهمیت و ضرورت مدیریت کلاس درس برای ایجاد فرصت های بهتر برای یادگیری و آموزش در تدریس انجام شد مدیریت یعنی انجام وظایف برنامه ریزی، سازمان دهی، رهبری، هماهنگی و کنترل مدیریت یک فرایند حل مسئله برای دستیابی به اهداف سازمانی از طریق استفاده کارآمد از منابع کمیاب در یک محیط متغیر است اگر معلمان نتوانند کلاس درس را مدیریت کنند و خود را با پیچیدگی های آن تنظیم کنند دچار استرس و خستگی عاطفی می گردند، خستگی عاطفی نه تنها بر رفتارهای کلاس درس معلمان بلکه به لحاظ عاطفی نیز برای دانش آموزان ناخوشایند است این پژوهش به شیوه مروری انجام شد و از منابع کتابخانه ای برای تحقیق استفاده شد نتایج نشان داد عوامل متعددی از قبیل انواع روش های تدریس، نحوه ارتباط معلم و دانش آموز، نحوه مدیریت کلاس، نحوه برخورد نومعلمان در روز اول و انواع کلاس درس، بر اداره کردن کلاس تاثیر دارد و همه ی این موارد بر آموزش و یادگیری اثر می گذارد